در حال بارگزاری...

به مطب دکتر عبدالحسنی خوش آمدید
۷ روش برای جلوگیری از افزایش وزن پس از جراحی چاقی

۷ روش برای جلوگیری از افزایش وزن پس از جراحی چاقی

یکی دو سال است که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفته و این روزها احساس می کنید که وزنتان دوباره در حال افزایش است؟ بعد از ۳-۴ ماه روی ترازو رفته اید و می بینید که وزنتان چند کیلو افزایش داشته است؟ به تازگی جراحی چاقی انجام داده یا قرار است عمل کنید و تصمیم دارید با تغییر در سبک زندگی خود جلوی اضافه وزن مجددتان را بگیرید، اما راهش را بلد نیستید؟ نگران نباشید چون شما تنها نیستید؛ صدها نفر دیگر مانند شما هستند که دغدغه هایی مشابه در ذهن دارند. پس اگر می خواهید گامی موثر برای رفع این نگرانی ها بردارید بهتر است این ۷ راهکار را جدی بگیرید.
اگر عادت به ذره خواری دارید، پیش از جراحی دنبال راهی برای درمانش باشید
معمولا وزن افرادی که عادت به ذره خواری دارند، پس از انجام جراحی باریتریک نسبت به سایرین کمتر کاهش می یابد. مراجعه به کارشناس تغذیه و کنار گذاشتن این عادت پیش از اینکه زیر تیغ جراحی بروید، روند کاهش وزن شما را پس از عمل بهبود می بخشد.
پیش از جراحی تا حد امکان وزن کم کنید
شاخص توده بدنی (BMI) یا همان نسبت وزن به قد شما یکی از معیارهای تعیین کننده ای است که نشان می دهد پس از عمل جراحی چاقی چقدر وزن کم می کنید. نتیجه یک مطالعه علمی در این زمینه حاکی از آن است که طی ده سال پس از جراحی، افرادی که با شاخص توده بدنی ۴۰-۴۹ تحت عمل جراحی چاقی قرار می گیرند در مقایسه با افرادی که BMIشان بالای ۵۰ است، بهتر وزن کم کرده و آنرا حفظ می کنند.
اعتیاد خود به مواد مخدر و الکل را ترک کنید
شاید برایتان جالب باشد که بدانید سوء مصرف مواد و استفاده از نوشیدنی های الکلی به طور بالقوه منجر به بروز عوارض بعد از عمل و اضافه وزن پس از جراحی می شوند.
دستورات پزشکتان را مو به مو رعایت کنید
ممکن است این توصیه خیلی ساده به نظر برسد، اما معمولا لزوم اجرای دستورات پزشک در یک، دو، سه و چند سال پس از عمل به مرور کم رنگ تر می شود و نتیجه آن می تواند اضافه وزن مجدد شما باشد. بهترین پزشکان آنهایی هستند که پس از جراحی چاقی هم ارتباط مداوم خود را با شما حفظ می کنند و برای چند ماه و چند سال پس از جراحی نیز برنامه دارند.
دربرنامه های کاهش وزن گروهی شرکت کنید
نتیجه یکی از مطالعات در این خصوص نشان داده است شاخص توده بدنی آنهایی که پس از جراحی در برنامه های کاهش وزن گروهی شرکت می کنند نسبت به دیگران، ۱۰ درصد پایین تر می آید.
افزایش اشتها و هوس های ناگهانی خود را پس از جراحی، با یک متخصص در میان بگذارید
اگر چندین ماه بعد از عمل دچار هوس های ناگهانی، میل شدید و غیرقابل کنترل به یک خوراکی خاص و… شده اید، حتما این مساله را با کارشناس تغذیه یا پزشکتان در میان بگذارید و اصلا احساس خجالت نکنید؛ چون کسانی که این موضوع را به هر دلیل پنهان می کنند ریسک بیشتری برای اضافه وزن پس از جراحی دارند؛ چرا که احتمال بیشتری دارد به سمت عادت های غذایی نادرست خود بازگردند.
به ویزیت های مشاوره تغذیه ادامه دهید
بنابر اطلاعات موجود نتیجه کاهش وزن افرادی که پس از عمل به طور مداوم با کارشناس تغذیه ای که از سوی جراح به آنها معرفی شده، در تماس هستند در مقایسه با دیگران بهتر و دیرپاتر است. درواقع مشاوره تغذیه و ورزش درمانی پس از جراحی کلید کاهش وزن و جلوگیری از بالارفتن آن پس از جراحی است.